Follow us

Aide-mémoire | To colpo grosso της ΕΡΤ & οι hardcore στιγμές της σημερινής tv

Ο Κωνσταντίνος Αντωνάτος γράφει για το τηλεοπτικό τοπίο και όχι μόνο

Έρημη Χώρα - avant premiere

*Aide-mémoire: συντομευμένο κείμενο που επιτρέπει σε κάποιον να έχει μια γενική εικόνα ορισμένων γνώσεων

Σήμερα η μέρα μου θα μπορούσε να πει κανείς πως ήταν "χωρισμένη". Από τη μία ένας non stop καβγάς στη μικρή οθόνη σε δύο μέτωπα (Λιάγκας VS Μπέος, Κουτσελίνη VS Συντασάκη- Ουγγαρέζος), από την άλλη η avant premiere της "Έρημης Χώρας" του ERTFLIX που έβαζε τα γυαλιά σε όλη την αγορά.

Διαβάστε Επίσης

Τι διαλέγεις εσύ; Ποια πλευρά; Ποια τηλεόραση υπηρετείς; Ιδού η απορία...

Στην ουσία η πυρίτιδα για να ξεσπάσουν και οι δυο τηλεοπτικές αντιπαραθέσεις ήταν αναφορές σε παιδιά παρουσιαστών. Οι οποίες από μόνες τους είναι απαράδεκτες.

Η παλαιότερη, αυτή της Ζήνας Κουτσελίνη, νόμιζα πως είχε ξεχαστεί. Θυμάμαι τότε και την προσωπική αντιπαράθεση της Ζήνας Κουτσελίνη με τον Δημήτρη Ουγγαρέζο. Και τι δεν είχε γραφτεί τότε... Προς τιμήν του, γιατί όταν ο Ουγγαρέζος ξεπερνάει τα όρια το αναγνωρίζει και ξέρει τι του γίνεται, τότε νομίζω πως είχε απολογηθεί για το αστείο του. Κάπως έτσι είχε λήξει τότε η όλη φάση. Φαίνεται πως με τη Συνατσάκη τίποτα δεν πήγε όπως στην περίπτωση του Ουγγαρέζου, τον οποίο τότε η Ζήνα στόλιζε σε κάθε της δημόσια τοποθέτηση για τα πρόσωπα της τηλεόρασης.

Long story short, η Μαίρη Συνατσάκη έχει υπηρετήσει μια εποχή της τηλεόρασης ως παρουσιάστρια που ούτε πολιτικά ορθή ήταν ούτε τίποτα από όλα αυτά τα καθώς πρέπει που θεωρεί αυτονόητα σήμερα. Προφανώς η ίδια σε αυτή την εποχή αναφέρεται, στο ότι πιέστηκε στο ακραία ανταγωνιστικό περιβάλλον των εκπομπών που κόβονταν με 20% τηλεθέαση γιατί μόνο αν έκαναν 35% ήταν σοβαρή επιτυχία. Απλά όταν επί σειρά μηνών και ποστ μιλάς απαξιωτικά για τη μοχθηρή ελληνική τηλεόραση, δεν μπορείς να έχεις υπάρξει γρανάζι της. Κάποια στιγμή η ίδια η τηλεόραση, που η Ζήνα είναι η ίδια η τηλεόραση, θα γυρίσει και θα σου ζητήσει τα ρέστα. Για όσα σου χάρισε, για όσα σου "έχτισε", για όσα σε πλήρωσε. This is it.

Στην υπόθεση του Μπέου τώρα, ο Γιώργος Λιάγκας έχει 100% δίκιο. Από την άποψη πως ποτέ το "Πρωινό" δεν μπλέχτηκε σε "καταγγελίες" των κοριτσιών του δημάρχου εναντίον του. Σε μια βάση τον σεβάστηκε. Τουναντίον, αν δεν κάνω λάθος, είχε φιλοξενήσει την κόρη που μίλαγε με τα καλύτερα λόγια για τον μπαμπά της. Δεν ήταν δίκαιο λοιπόν να μπλέξεις τα παιδιά του παρουσιαστή με τις δημόσιες τοποθετήσεις περί ισότητας κλπ των ΛΟΑΤΚΙ ατόμων. Στην ουσία, ο Μπέος πήγε να βγάλει στη σέντρα τον Λιάγκα για τις καυστικές και άμετρες τοποθετήσεις του πριν πολλά χρόνια (δέκα για την ακρίβεια) για τους ΛΟΑΤΚΙ και τις οικογένειές τους. Ήταν οι απόψεις που ακούγονταν πριν δέκα χρόνια, πώς να το κάνουμε τώρα; Πριν δέκα χρόνια δεν είχαν γίνει τόσοι αγώνες, τόσος δημόσιος διάλογος. Αλλά και πάλι, επειδή θυμάμαι πολύ καλά, ο Γιώργος Λιάγκας δεν έλεγε πως όσοι είναι ΛΟΑΤΚΙ πρέπει να κρυφτούν σε μια σπηλιά, έλεγε πως θα στηρίξει το παιδί του ό,τι κι αν γίνει, αλλά δεν θα το σπρώξει ηθελημένα προς αυτή την κατεύθυνση. Αλλάζει η εποχή, αλλάζει ο τρόπος, αλλάζει και ο δημόσιος διάλογος.

Το συμπέρασμα είναι ένα: Σε όποια εποχή κι αν βρισκόμαστε, δεν "φωτογραφίζουμε" ανήλικους καθ' οποιονδήποτε τρόπο στον δημόσιο διάλογο. Και αν κατά λάθος το κάνουμε, απολογούμαστε δημοσίως.

Άλλωστε και πολύ πρόσφατα, έγκριτο μέλος του δημοσιογραφικού κόσμου προέτρεψε τη Ζήνα Κουτσελίνη στη δημόσια κριτική "να πάει να διαβάσει το παιδί της" αντί να κάνει τη δουλειά της, όπως η ίδια αξίζει να επιλέγει να την κάνει. Αν μη τι άλλο, όντως ο καθένας καταθέτει το δείγμα της γραφής του, κυριολεκτικά.

Την ίδια στιγμή, υπήρχε και μια τηλεοπτική κοινωνία που πήγαινε μπροστά. Άλλαζε την ατζέντα εντέχνως. Προφανώς και το ότι η "Έρημη Χώρα" τοποθετήθηκε εξ ολοκλήρου στο ERTFLIX είναι ένα ωραίο τέχνασμα ώστε η ΕΡΤ να δείξει τον δρόμο για την επόμενη μέρα της. Μπορεί να μη φύγει από τις μετρήσεις της Nielsen αλλά μπορεί να τις απαξιώνει με τον τρόπο της.

Παραθέτω απόσπασμα από την ανακοίνωση της ΕΡΤ για τα λόγια του προέδρου της, κ. Ζούλα, στο σχετικό event για την "Έρημη Χώρα":

Ο κ. Ζούλας ανέφερε συγκεκριμένα ότι, τον περασμένο Οκτώβριο, η ψηφιακή πλατφόρμα της ΕΡΤ έσπασε κάθε προηγούμενο ρεκόρ επισκεψιμότητας, δεχόμενη περισσότερες από 12 εκατομμύρια επισκέψεις σε μόλις έναν μήνα. Το νούμερο αυτό αντιστοιχεί σε περισσότερες από 410.000 θεάσεις κάθε μέρα και εξ αυτών -τόνισε- η πλειοψηφία δεν έγινε μέσα από τηλεοράσεις, αλλά από μικρότερες οθόνες.

"Το 25% των θεάσεων των σειρών μυθοπλασίας της ΕΡΤ γίνονται πλέον από κινητά τηλέφωνα κι ένα επιπλέον 32% από υπολογιστές και τάμπλετ" είπε. Ο πρόεδρος της ΕΡΤ ενημέρωσε ότι αυτό δεν συμβαίνει μόνον με τις σειρές που έχουν λίγα επεισόδια, αλλά ακόμη και με τις καθημερινές σειρές της ΕΡΤ.

Έφερε ως παράδειγμα τη σειρά της ΕΡΤ "Η παραλία", η οποία μετρά έως σήμερα 7,8 εκατομμύρια θεάσεις. "Περισσότεροι από 660.000 τηλεθεατές παρακολουθούν κάθε εβδομάδα την ”Παραλία” από το ERTFLIX και όχι στη ζωντανή της μετάδοση, ενώ ανάλογη δημοφιλία έχει και ο δεύτερος κύκλος του "Κάνε ότι κοιμάσαι", καθώς περισσότεροι από 285.000 τηλεθεατές την παρακολουθούν κάθε εβδομάδα στο ΕRTFLIX. "Και αυτές, βέβαια, είναι θεάσεις που", όπως είπε, "δεν προσμετρώνται σε καμιά από τις γνωστές μετρήσεις τηλεθέασης".

Η ΕΡΤ έχει αποδείξει πια πως παράγει περιεχόμενο κυρίως για την πλατφόρμα της και όχι για την ελεύθερη συχνότητά της. Και φυσικά αυτό δεν ανοίγει τον δρόμο μόνο για τις παραγωγές που θα ανεβαίνουν απευθείας στην πλατφόρμα -και ενδεχομένως να μοσχοπωλούνται στο εξωτερικό όπως πιθανότατα θα γίνει με την "Έρημη Χώρα"- αλλά απελευθερώνει τον δημόσιο διάλογο για τη "χρησιμότητα" επί των ημερών μας τριών συχνοτήτων ΕΡΤ με παρόμοιο περιεχόμενο και ελάχιστη απήχηση.

Στην ίδια εκδήλωση, άκουσα ξανά την ανούσια σύγκριση περί σκουπιδιών και καλών τηλεοπτικών προϊόντων. Και εξέφρασα έντονα τη δυσαρέσκειά μου, στον μικρόκοσμο της παρέας μου γιατί καμία όρεξη δεν έχω να σπαταλώ τις απόψεις μου σε δημόσιες δια ζώσης αντιπαραθέσεις. Αλλά ας είμαστε πια λίγο ανοιχτόμυαλοι, πού είναι πια τα "ντροπιαστικά τηλεσκουπίδια"; Επειδή έχουμε 2-3 reality να κάνουμε χαβαλέ την ώρα που δεν θέλουμε να βλέπουμε συστημική μυθοπλασία; Ντε και καλά εποχής, με βία, ίντριγκες, δολοφονίες και μαυρίλα; Και εντέλει ποιους κατηγορούμε; Οι ίδιοι άνθρωποι που επιλέγουν κομψά και ποιοτικά τηλεοπτικά προϊόντα για μια μερίδα του κοινού, οι ίδιοι άνθρωποι λανσάρουν ζωντανές κραυγαλέες εκπομπές, εθιστικά reality και "μετράνε" budget για να βγει η σεζόν. Οι ίδιοι άνθρωποι διαλέγουν τα δήθεν σκουπίδια, οι ίδιοι και τα καλά προϊόντα. Πάρτε το απόφαση, χώρος υπάρχει για όλους. Και αν για κάτι δεν υπάρχει πια χώρος στην ελληνική τηλεόραση, είναι για απαρχαιωμένες αντιλήψεις που κατατάσσουν τηλεθεατές σε ξεπεσμένους και πνευματικούς, σε ανώτερους και κατώτερους.

Γιατί αν θέλουμε να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους, Η pop αισθητική του "GNTM" και του "MasterChef" μπορεί να βρεθεί εξίσου στο "Ο πρώτος από εμάς", στο "IQ160" και την ίδια στιγμή στο "Maestro" και στο "Milky Way".

Α και επειδή αυτό τον καιρό βλέπω πολύ "The Morning Show”, μπορεί η ανταγωνιστική αμερικάνικη τηλεόραση να μοιάζει πολύ περισσότερο με την ελληνική. Και αν αυτοί είναι οι κορυφαίοι στο είδος, τουλάχιστον ας σωπάσουμε και ας δούμε πώς παίζεται σωστά η μπαλίτσα. Ναι; Ναι!

Αντωνάτος - Υπογραφή

Σε κάθε περίπτωση, τα social media μου για κουβεντούλα, ιδέες και προτάσεις είναι στη διάθεσή σας.

http://instagram.com/sirconstantino
https://www.facebook.com/constantinos.antonatos
https://twitter.com/SirConstantino

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις από την εγχώρια και διεθνή showbiz στο yupiii.gr

Διαβάστε Ακόμα