Follow us

Κάτι Πιο Βαθύ Που Λερώνει : «Τι κρύβει το μπούστο της Πολωνέζας στη Eurovision»

Την περασμένη εβδομάδα κυκλοφόρησε το «I Won», ένα single που υπογράφουν από κοινού ο Future και ο Kanye West. Δεν είμαι καθόλου φαν του χιπ χοπ -τον Future ούτε καν τον είχα ακουστά πριν από την περασμένη εβδομάδα- οπότε την κυκλοφορία του συγκεκριμένου τραγουδιού την πληροφορήθηκα μόνο και μόνο επειδή κάποια από τα sites που επισκέπτομαι καθημερινά κατήγγειλαν τους απροκάλυπτα σεξιστικούς του στίχους.

Eurovision - Πολωνία

Στο άσμα του, λοιπόν, ο Future εξομολογείται ότι αυτό που βασικά κέρδισε ως winner είναι μια γυναίκα. Αυτή είναι το τρόπαιό του και στο καινούριο του τραγούδι περιγράφει αναλυτικά διάφορους εξευτελιστικούς τρόπους με τους οποίους θα τη μεταχειρίζεται στο εξής. Για όσους τυχόν δεν έπιασαν το νόημα, οι καλλιτέχνες έφτιαξαν κι ένα online game προκειμένου να προμοτάρουν το σινγκλάκι τους. Στην οθόνη του παιχνιδιού απεικονίζεται μια παραλία. Ο Future και ο Kanye West βρίσκονται αραχτοί σε κάτι ξαπλώστρες και από μπροστά τους περνάνε εκατοντάδες γυναίκες με μπικίνι. Τα παλικάρια μας τους πετάνε χρυσές αλυσίδες και ο σκοπός του παιχνιδιού είναι να δελεάσουν μ' αυτές όσες περισσότερες λουόμενες μπορούν. Κάθε γυναίκα που «τσιμπάει», μετατρέπεται αυτομάτως σε τρόπαιο και παίρνει τη θέση της στη συλλογή του Future και του Kanye.

Παρότι, όπως έχω ήδη σημειώσει, δεν με απασχολεί καθόλου το χιπ χοπ και η κουλτούρα του (ούτε στην gangsta εκδοχή της, πολλώ δε μάλλον στη νεοπλουτίστικη, του Kanye και των φτασμένων του είδους), ομολογώ ότι το συγκεκριμένο θέμα μου έδωσε αφορμή για να γράψω κάτι για τον mainstream σεξισμό. Για τον κυνικό, αφτιασίδωτο και απροκάλυπτο σεξισμό που για κάποιο λόγο εξαιρείται από τη συζήτηση περί πολιτικής ορθότητας και όχι απλώς γίνεται ανεκτός, αλλά συχνά πυκνά φιγουράρει καμαρωτός στη βιτρίνα του κοινωνικού μας γίγνεσθαι. Για το σεξισμό του Δυτικού κόσμου. Και για τον δικό μας σεξισμό, φυσικά. Για το βαθύ, πατροπαράδοτο σεξισμό των Ελλήνων που στις μέρες μας έχει αποκτήσει ακόμα και θεσμική εκπροσώπηση. Για το δικό μας νεοναζιστικό κόμμα (πριν από μερικές ώρες πήρε άδεια από τον Άρειο Πάγο να κατεβάσει ψηφοδέλτια και στις επερχόμενες εκλογές) που ξεκαθαρίζει στις βασικές του θέσεις ότι οι γυναίκες προορίζονται για την αναπαραγωγή του είδους μας. Και για όσα κάργα σεξιστικά έχουν ακουστεί τους τελευταίους μήνες ακόμα και μέσα στη Βουλή, από εκλεγμένους Έλληνες βουλευτές (όχι μόνο από τους ναζιστές) για τη «συμμόρφωση» εκλεγμένων Ελληνίδων βουλευτών.

Στην πορεία, όμως, προέκυψε η Eurovision. Παρακολούθησα τον Τελικό στα κλεφτά (ομολογώ ότι ούτε φαν της Eurovision είμαι), οπότε δεν διεκδικώ το στατιστικό αλάνθαστο, αλλά έχω την εντύπωση ότι ήταν η λιγότερο ξέκωλη διοργάνωση των τελευταίων χρόνων. Στα δικά μου μάτια, τουλάχιστον, η πιο «γυμνή» εμφάνιση κι αυτή με τις περισσότερες και τις πιο σαφείς σεξουαλικές αναφορές ήταν της Πολωνίας. Οι Πολωνέζες, το μοναδικό αμιγώς girly συγκρότημα του τελικού (οι δίδυμες δεν μετράνε), επέλεξαν στην πιο «ντυμένη» Eurovision να ανεβάσουν στη σκηνή αυτήν τη συμπατριώτισσά τους με τα μεγάλα βυζιά και τις όλο υπονοούμενα κινήσεις και να τραγουδήσουν (λέμε τώρα) για τα κάλλη των κοριτσιών του σλαβικού γένους.

Έχοντας πλήρη συναίσθηση ότι: Α. Κάνω τεράστια γενίκευση, Β. Κάνω εξίσου τεράστιο λογικό άλμα και Γ. Αυτό το κείμενο είναι ήδη υπερβολικά μεγάλο, οφείλω να σημειώσω ότι οι Πολωνέζες μου έκοψαν τη φόρα. Και μου «χάλασαν» το κείμενο. Γιατί, δυστυχώς, ο απροκάλυπτος σεξισμός, ο σεξισμός της βιτρίνας, είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου. Η ορατή όψη ενός νομίσματος που, έτσι κι αλλιώς, έχει μόνο μια ορατή όψη (αυτή), αλλά δεκάδες αλλεπάλληλες στρώσεις αόρατου υπεδάφους. Ο εξώφθαλμος σεξισμός -η σεξιστική συμπεριφορά- αντιπροσωπεύει ένα ελάχιστο ποσοστό αυτού του υποστρώματος. Είναι η εκδηλωμένη έκφανση μιας συμπαγούς κουλτούρας ρατσισμού, φυλετικού και κοινωνικού, που βρίσκεται τσιμεντωμένη μέσα μας.

Μια από τις φλούδες του υποστρώματος καλύπτει εμένα και τα αγόρια της γενιάς μου, που πριν βγάλουμε το δημοτικό έπεσε στα χέρια μας η αφίσα της Σαμάνθα Φοξ με το σκισμένο τζιν σορτσάκι και το αμάνικο φανελάκι χωρίς σουτιέν. Το ύπουλο του πράγματος έγκειται στο ότι η ίδια φλούδα καλύπτει και τα κορίτσια της γενιάς μου. Όλοι μαζί, αγόρια και κορίτσια μεγαλώσαμε με τα βυζιά της Σαμάνθα Φοξ. Κάποιοι άλλοι, αργότερα, μεγάλωσαν με τα βυζιά της posh spice και κάποιοι σήμερα μεγαλώνουν με τα βυζιά της Μπιγιονσέ και της Ελένης Φουρέιρα. Όλοι μαζί πάντα, αγόρια και κορίτσια.

Χωρίς να θέλω να το τραβήξω παραπάνω και προσπαθώντας να αποφύγω μια ακόμα κολοσσιαία γενίκευση, θα πω απλώς ότι έχω την εντύπωση πως ο Future, ο Kanye West και οι νεοναζί είναι οι ορατοί εχθροί. Οι πρώτοι στόχοι. Ο κάτι σαν πόλεμος, όμως, που σιγοβράζει γύρω μας είναι αόρατος. Ακήρυχτος. Μια σειρά μαχών που δεν πρόκειται να δοθούν απέναντι σε εχθρούς που δεν υπάρχουν, ή που υπάρχουν αλλά δεν τους βλέπουμε ως εχθρούς γιατί βρίσκονται μέσα μας και τρέφονται από μας και τρεφόμαστε απ' αυτούς. Θέλω να πιστεύω ότι τις μάχες που δεν δίνονται, δεν χρειάζεται να τις κερδίσεις. Το πρόβλημα, όμως, είναι ότι πρέπει υποχρεωτικά να συμμετάσχεις σ' αυτές. Να πάρεις θέση. Είναι το μόνο που μπορείς να κάνεις, αλλά είσαι υποχρεωμένος να το κάνεις. Σε ό,τι αφορά στο σεξισμό, εγώ και τα αγόρια της γενιάς μου και τα αγόρια κάθε γενιάς πρέπει να το κάνουμε. Να αποφασίσουμε τι άντρες θέλουμε να είμαστε ή να γίνουμε. Πρωτίστως, όμως, πρέπει να το κάνουν τα κορίτσια. Πρέπει να αποφασίσουν τι γυναίκες θέλουν να είναι.

ΥΓ 1.: Σόρι για τα «βυζιά», αλλά εδώ και χρόνια γράφω κυρίως σε αντρικά περιοδικά, οπότε η αναφορά είναι κάτι σαν φόρος τιμής στις αμέτρητες φορές που έχω δει ή γράψει το λογοπαίγνιο περί Euroβύζιον.

ΥΓ 2.: Τα άρθρα για το σεξισμό του Future και του Kanye West τα διάβασα σε «αντρικά» portals. Σε όλα καταγραφόταν με το -αυτονόητο- δηκτικό, καταγγελτικό ύφος. Την ίδια μέρα, σε «γυναικείο» ελληνικό portal ο τίτλος του βασικού άρθρου ήταν «Πώς κατάφερα να παχύνω τα φρύδια μου μετά από χρόνια». (True fact).

Ο Αντώνης Τζαβάρας στo facebook: https://www.facebook.com/antonis.tzavaras.1

Σου άρεσε το κείμενο; Συμφωνείς; Διαφωνείς οριζοντίως, καθέτως και διαγωνίως; Κάνε το δικό σου σχόλιο παρακάτω. Το Yupiii θέλει και τη δική σου άποψη.

Διάβασε ακόμη:

Eurovision 2014: «Το χρονικό μιας προδιαγεγραμμένης αποτυχίας» από τον Νίκο Παρτσώλη

Για Mια Αφίσα Αδειανή, Για Ένα Σχήμα: «Πάολα- Μαζωνάκης: Με εσώρουχα δεν μιλάμε για έμπνευση» από την Κλεοπάτρα Πατλάκη

Τραγικές Εικόνες Μόδας: «O Hedi Slimane & τα σκελετωμένα μοντέλα που σοκάρουν» από τον Γιώργο Δέδε

Γιατί Στην Top Κωμωδία Της Χρονιάς Δεν Γελώ; «Ένα κακό πρότυπο αδερφής και γενικά πολύ κακό για το τίποτα» από τον Τάσο Μαστρογιάννη

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις από την εγχώρια και διεθνή showbiz στο yupiii.gr

Διαβάστε Ακόμα